Monthly Archives: December 2009

2000년 이후 IT업계 혁신적인 10대 사건!

기 억도 가물가물하지만 생각해 보면 2000년대가 시작된 10년전 닷컴붐이 피크를 이뤘다. 수개월 후 거품이 터지면서 IT기업들이 파국으로 치달으려 할 때 구글은 엄청난 기술에 기반한 훌륭한 비즈니스 모델로, 애플역시 마술을 부리면서 살아났다. 빌 게이츠는 반독점관리들에 대해 격노하게 된다. 이후 구글은 IT업계의 거인이되고, 아이폰은 스마트폰 디자인의 경계를 부서뜨렸으며 소셜미디어는 IT업계의 주류 산업으로 들어왔다.
세기의 시작에서부터 거품의 붕괴로 휘청거렸던 21세기. 그렇다면 지난 10년간 벌어진 21세기 들어서 발생한 IT분야의 최대 뉴스는 무엇일까?

▲ 21세기가 10년째를 맞이하고 있다. 지난 10년간 IT산업계에서 발생한 최대 사건은 무엇일까? 구글,애플이 빠질 수 없고 빌게이츠의 MS반독점 건도 빼놓을 수 없다.

2000년대 뉴밀레니엄이 시작되고 10년이 저물어가는 가운데 씨넷은 22일(현지시간) 지난 10년간 IT분야를 뒤흔든 10대 뉴스를 선정했다.
세기초에 시작된 버블붕괴로 기업들이 고통받은 뉴스가 포함됐다. 뉴스의 기업에는 구글,애플,MS 관련 기사가 각각 2개씩 등장, 이들 기업이 좋은 일이든 아니든 지난 10년간 최고의 이슈메이커였음을 과시했다.

구 글은 야후의 아웃소싱업체로 시작해 MS를 제치고 IT산업 최고의 기업으로 등극, 톱10뉴스를 2자리나 차지했다. 최고의 전성기를 구가하고 있는 애플도 아이튠스와 아이폰으로 2개의 사건을 만들어냈다. 구글에게 IT 왕좌를 내준 MS는 기업과 인물로 10대 뉴스에 2개를 올렸다. 또 닷컴버블 이후 2000년대 중반 IT산업계를 달군 HP의 컴팩인수도 10대 뉴스의 말석을 차지했다.

■1위: 구글, IT업계 최고 기업 등극

애드워즈(Adwords)가 없었더라도 구글은 검색비즈니스에서 놀라운 검색엔진이다. 지난 2000년 출시된 애드워즈는 구글에서 검색된 수십억개의 검색결과 옆에 컨텍스트광고를 더했다.

2009년이 저물고 있는 지금 그 작은 광고들은 컨텍스트광고와 함께 에드센스서비스를 통해 가동되고 있다. 이는 구글의 173억9천만달러에 이르는 매출을 만들어내는 원동력이 되고 있다.

▲ 구글은 MS를 제치고 최고의 IT기업에 올랐다.

확실히 문제는 닭이 먼저냐, 달걀이 먼저냐의 문제로 귀결된다. 강력한 추진력을 갖춘 제품, 그리고 매출을 발생시키는 제품의 결합은 구글을 구글답게 만들었다.

하지만 그 작은 광고가 없었더라면 구글스토리는 IT업계의 가장 강력한 기업 MS에 대응할 거인을 만들지 못한 채 기술적 호기심 이야기로 끝났을 것이다.

재 미있는 것은 2000년도 이제 10년째를 맞이하고 있는데 구글역시 MS가 90년대에 그랬던 것처럼 정부로부터 원하지 않는 조사를 받으려는 마당에 있다는 것이다. 구글도 내년에는 반독점조사관리들에 대해 좀더 겸손해질지 궁금해지는 대목이다. 또는 최소한 MS의 실수로부터 교훈을 얻어서 사업계획이 틀어지기 전에 연방정부와 화해할지도 모른다.

2위: 애플 아이튠스 공개

아이튠스보다도 더 엔터테인먼트와 애플의 자산을 바꾼 것은 없다. 아이튠스는 애플이 오늘날의 엔터테인먼트,유통,하드웨어의 거함이 되도록 했다.

▲ 스티브 잡스는 아이튠스로 음악산업을 완전히 재편시켰다.

아 이튠스가 없었더라면 아이팟은 단지 또하나의 디지털뮤직기기에 그쳤을 것이다. 뮤직스토어는 아이팟,아이폰, 그리고 10만개의 애플리케이션을 위한 길을 열면서 뮤직산업의 재편을 이끌었다. 그것은 또한 TV와 영화분야의 변화도 함께 이끌었다.

아이튠스는 애플을 니치마켓 대상의 PC제조업체에서 미국 산업계의 가장 중요한 기업으로 이끌었다. 출시 6년이나 지났는데도 아직 대항할 제품이 등장하지 못한 것을 생각해보면 알 것이다.

3위: MS와 미국정부간의 반독점 협상

반독점소송이 지난 2004년 20억달러의 벌금을 경쟁사인 썬에게 지불토록 하면서 MS를 겸손하게 만든 들었다면 지나친 말일까? 그리고 아마도 가장 중요한 것은 구글과 클라우드컴퓨팅이 등장할 수 있게 길을 열어준 일일 것이다.

▲ 지난 10년간은 반독점 소송의 시기였다. 특히 MS에게는 지독한 시간이었다.

결국 일어날 일들이었겠지만 이는 결국 MS 임원들을 괴롭히면서 90년대에 비해 MS 의 경쟁력을 떨어지게 했다는 점은 부인할 수 없는 사실이다.
물론 MS는 미국반독점 당국과만 싸운 것이 아니다. MS는 2004년 유럽연합(EU)이 MS에게 해묵은 건에 대해 엄청난 벌금을 부과했다. MS는 지난 10년동안 상당 기간 반독점문제에 둘러싸여 있었다.

반독점에 대한 두려움이 급속하고도 공격적인 전략을 펼치던 MS를 사려깊게 행동하도록 만들었다는 것은 의심할 여지가 없다.

■4위: 닷컴버블의 붕괴

2000년 3월 기술주가 주도하던 증시의 거품이 최고조에 달했다. 몇 달 안가 실리콘밸리에서 페라리를 몰던 수위는 페라리 대금을 갚지못해 차를 회수당했다.

이제 그 모든 것이 어리석게 들린다. 하지만 우리는 정말로 동네가게에서 물건배달해주는 것과 애완동물 가게가 차세대의 위대한 기업이 되길 원했는지 물어봐야 할 것 같다.

■닷컴 버블에 최악의 충격을 받은 12개 회사
회사명 주당가치2000.3.10($) 주당가치2001.3.5 가치($) 가치하락률(%)
야후 178.06 22.19 -88
게이트웨이 62.50 16.07 -74
시스코시스템즈 68.19 23.08 -66
이베이 96.63 38.00 -61
HP 73.47 30.38 -59
오라클 40.81 17.00 -58
썬마이크로시스템즈 47.09 20.94 -56
51.25 23.44 -54
인텔 60.00 30.38 -49
MS 101.00 57.44 -43
컴팩 28.44 20.07 -29
AOL 58.63 43.80 -25
(자료:cnet investor)

거 품 붕괴가 기업에게 가져다 준 충격은 신생기업에 한한 것이 아니었다. 시스코나 오라클 등 많은 거대기업들이 재빨리 비용을 절감하고 이제는 예전보다 훨씬 더 강해졌다. 오라클에 합병되는 인수승인을 기다리고 있는 썬마이크로시스템즈같은 회사는 결코 많은 고객을 잃는데서 회복하지 못했다.

거 품의 끝은 또한 신생기업들이 실리콘밸리에서 자금지원을 받는 방식을 변화시켰다. 대규모 펀딩의 시대는 가고 이제 현실을 당당히 받아들여야 하는 상황이다. 벤처캐피털(VC)들의 묻지마 식 대규모 펀딩의 시대는 가고 검증되지 않은 기업과 임원들은 현실을 당당히 받아들여야 하는 상황에 처했다.

이제 실리콘밸리에는 깐깐하긴 하지만 보다 유지 가능한 자금지원이 이뤄지고 있다.

■5위: 애플 아이폰 출시 및 모바일 기술의 변화

애플은 항상 제품 출시를 행사로 바꾸는 재주를 보여 주었다. 하지만 지난 2007년 6월 애플이 아이폰을 출시하면서 나온 히스테리만한 것은 없을 것이다.
고객들은 언론이 스티브 잡스의 역사적 제품에 대한 찬사를 늘어놓는 동안 미국 전역의 애플스토어 밖에서 진을 치고 며칠이고 제품을 기다렸다. 아이폰은 일반인이 관심을 보인 최초의 스마트폰이었다.

▲ 애플의 아이폰 출시는 휴대폰 시장환경의 격변과 시장재편을 가져왔다.


아 이폰은 또한 작은 스크린에서 엄청난 유저인터페이스의 기술적 혁신을 실현한 기기였다. 사실 그것은 모바일시장의 매킨토시였다. 아이폰의 출시는 MS에서 리서치인모션(RIM),노키아, 그리고 이제는 구글에 이르기까지 경쟁자들에게 급속한 개발을 강요하는 계기가 됐다.

오늘날 대다수의 기술산업은 모바일 컴퓨팅 안에서 이뤄진다. 그리고 우리는 이에 감사할 기기로서 아이폰을 가지고 있다.

■6위: 검색분야의 햄릿이 된 야후

‘검색하느냐 마느냐 그것이 문제로다.’

이는 야후가 지난 2000년 구글에게 검색비즈니스를 아웃소싱해 막 시작하는 경쟁자에게 엄청난 신뢰감을 주는 동시에 야후의 지즈니스 기술혁신을 제한하는 어리석은 결정을 하면서 내린 첫 번째 질문이다.

그러나 2004년 야후는 검색비즈니스를 되찾아 왔다. 그때까지 구글은 검색엔진의 지배자가 되었고 ‘구글(google)’이란 단어는 ‘검색하다’는 단어와 동의어가 됐다.

▲ 야후는 구글에게 검색비즈니스를 아웃소싱하는 우를 범했다.

지난해 2월 야후가 구애했고 MS가 자발적으로 주당 31달러, 거의 62%의 프리미엄을 얹어 야후주식을 사겠다고 제안했다.

이 결과 발생한 것은 야후와 MS가 검색비즈니스를 다시 구글에게 아웃소싱하려고 노력했다는 것이었다. 이는 결국 미 반독점당국의 제소로 좌절된다. 그리고 결국 MS가 물러났다.

그 러나 검색분야의 요요현상은 아직 끝나지 않았다. 제리 양 야후 CEO가 지난 해말 물러난 후 캐롤 바츠가 새로이 취임해 내린 첫 번째 지시가운데 하나는 검색에서 손을 떼고 검색비즈니스를 MS의 새로운 검색엔진인 빙을 통해 아웃소싱하는 것이었다. 이들의 짝짓기는 정부당국의 승인을 기다리고 있다.

7위: 종이신문의 몰락과 크레이그 리스트

구글뉴스와 다른 뉴스사이트는 루퍼트 머독같은 전통적인 뉴스재벌에게는 눈엣가시 같은 것이다. 그러나 최근의 대결에서는 분류된 신문광고를 통해 돈줄을 만들면서 흥미를 돋군 크레이그 리스트를 놓쳤다.

이 를 비판하는 사람들은 크레이그리스트가 웃음띤 볼셰셰비키즘 이라고 말하지만 그 영향력을 무시할 수는 없다. 동부 보스턴에서 서부 샌프란시스코에 이르기까지 신문사들이 대량해고를 했다. 이러한 가운데 디트로이트나 시애틀같은 도시의 지역 술집은 이들을 온라인출판으로 보내려고 노력하고 있다.

▲ 샌프란시스코의 한 주차장에 놓인 신문 가판대는 종이신문의 몰락을 대변하고 있다.

사태를더욱 나쁘게 만든 것은 보스턴지역의 의과대생들이 크레이그리스트 광고에서 발견한 호송차를 강탈하고 사람을 죽이기까지 한 것이다.

그 결과 이사이트는 에로틱부문의 광고섹션을 제거함으로써 광고의 톤을 낮추는 한편 사이트 내에 ‘성인 지역’을 신설했다.

불행하게도 올초 크레이그리스트의 에로틱한 광고는 많은 사람들로부터 이것이 실질적인 매음굴이라는 비난과 함께 검찰의 조사를 받는 일로까지 연결됐다.

신문재벌 머독회장이 구글의 검색사이트에서 자사의 신문을 도둑질하지 못하게 하겠다고 선언한 것과  월스트리트저널 등 자신이 운영하는 매체의 온라인 서비스에 과금한 것도 같은 맥락이다.

8위: 구글의 유튜브인수 및 소셜미디어 합법화

지난 2006년 구글이 유튜브를 16억5천만달러에 인수한 것 소셜미디어에 합법성을 제공했다기 보다는 웹을 TV로 가져온 것이라고 주장할 수 있다.

어떤 쪽이든 간에 IT산업에 새로운 이정표를 제시한 것이란 점을 부인하기 어렵다.

▲ Top 10 news 8

구 글이나 다른 신청자들은 유튜브를 잡아먹지 못했다. 왜냐면 그 엄청난 인기에도 불구하고 비용상승과 콘텐츠소유자의 소송 등으로 인해 비디오공유가 실패할 것이라는 걸 상상하긴 어렵지 않았기 때문이다. 구글은 유튜브에 완충장치를 마련했다.

유튜브 인수 가격은 에릭 슈미트 구글 CEO조차도 너무 세다고 인정했을 정도인데 웹2.0투자를 점화시키고, 시장이 페이스북이나 트위터 등 다른 소셜미디어 플랫폼을 준비하는 데 큰 도움을 주었다.

물론 이 소셜미디어 회사와 관련된 가장 큰 의문은 이익을 내느냐에 있다. 예를 들어 페이스북은 최근 이익을냈다고 발표했다. 어떤 회계전공 학생에게 물어보더라도 그것은 이익을 내는 것과 거리가 멀다고 말할 것이다.

그럼에도 매우 보편적인 소셜미디어사이트를 통해 돈을 버는 회사가 있다면 그것은 구글일 것이다.

9위:MS공통창업자 빌 게이츠 은퇴

비록 빌 게이츠가 2000년 1월 스티브 발머에게 CEO 자리를 넘겨주긴 했지만 게이츠가 지난해 공식으로 MS업무에서 떠나면서 레이 오지에게 기술계획을 도맡도록 한 것은 엄청난 변화를 기록한 것이다.

▲ 2000년 이후 10년간 IT산업계에 나타난 가장 큰 변화를 꼽기 위해서는 구글의 등장과 빌 게이츠의 퇴진을 거론하지 않을 수 없다.

게 이츠는 지난 2006년 자신의 은퇴계획을 발표했지만 파트타임 업무로 전환해 MS의 클라우드컴퓨팅의 시장을 주재하기 위해 머무르면서 완만한 출구전략을 썼다. 클라우드 초점 전략은 그가 은퇴한 이래 18개월 동안 강력하게 전개됐다.

이 전략적 전환은 또한 빌 게이츠를 자유롭게 만들면서 빌앤멜린다게이츠재단이 미국의 교육시스템과 전세계 건강분야를 포함한 자선사업에 더 많은 시간을 보낼 수 있도록 해 주었다.

10: HP 컴팩인수
21세기 들어 첫 10년 간은 거대 인수합병의 시대였다.오라클이 엔터프라이즈 sW들을 사들이기 시작했다. 비즈니스가 잘 되자 시스코시스템즈가 플립카메라메이커 퓨디지털에서 셋톱박스업체 사이언티픽아메리카에 이르기까지 마구 사들였다.

그리고 IBM,EMC같은 회사들은 작은 업체들을 게걸스레 먹어치웠다.

▲ HP상속자들의 반대 속에서 컴팩을 인수해 HP를 거대기업으로 키워낸 칼리 피오리나.

그렇지만 HP가 2001년5월부터 이듬해 6월까지 컴팩을 인수한 것처럼 완전한 드라마는 없다.

오 래된 HP의 인사들, 특히 휴렛과 팩커드의 상속자들은 인수에 대해 적극적으로 반대 공세를 펼쳤다. 불같은 성격의 칼리 피오리나 CEO는 주주들에게 델이나 IBM같은 거친 회사들과 경쟁하기 위해서는 회사몸집을 더 키울 필요가 있다고 설득시켰다. 이싸움은 두권의 책과 끝없는 독설의 주제가 됐다.

결국 피오리나는 정당성을 입증했다. HP는 경기부진에서 벗어나 그어느때보다도 강해진 반면 델은 추락했다. 그러나 그녀가 큰 그림에 초점을 맞추고 세세한 일에 무관심했던 것은 그녀의 파멸의 원인이 됐다.

그녀는 축출됐고 2005년 3월 NCR의 최고경영책임자(CEO)출신인 마크 허드가 그녀의 자리를 대신했다.

Fun With Quartz Composer

source from http://www.mactech.com/articles/mactech/Vol.21/21.05/QuartzComposer/index.html

by Scott Knaster

Have you seen the incredible RSS Visualizer screen saver in Mac OS X Tiger? If you haven’t, go check it out now: you’ll find it in the Desktop & Screen Saver panel in System Preferences. Figure 1 gives you the flavor of what it looks like, but you really have to see the words swooping and twisting around on the screen to get the full astonishing effect.


Figure 1. RSS Visualizer is a hypnotically cool screen saver.

One of the best things about RSS Visualizer is that it wasn’t created in the old-fashioned screen saver way by writing a little Cocoa program. Instead RSS Visualizer was built with no code whatsoever using a remarkable new tool called Quartz Composer. In this article, we’re going to take a look at Quartz Composer and get a feel for what it does and how it works.

Quartz Composer is an application included with Xcode Tools 2.0. Quartz Composer lets you play with and learn about the cool Quartz graphics features built into Tiger without having to study APIs or write code. Documents you create with Quartz Composer, called compositions, can be turned into QuickTime movies or OS X screen savers. In this article, we’ll use Quartz Composer to create a nifty screen saver without very much effort. It will take a little while to follow all the steps, but I promise the results will be worthwhile.

Here’s a friendly warning: Quartz Composer is supercool and highly addictive. Before you start using it, be sure you have several hours (or perhaps an entire night) to dive in and try things out, because you might find it hard to walk away.

And now, let’s get started.

Compose Yourself

To begin, go to /Developer/Applications/Graphic Tools and run Quartz Composer. As the program starts up, you might get an alert complaining that your Mac’s video hardware won’t support all the program’s greatest features, but that’s OK. If you get the alert, read what it says and click Continue.

Next, you see the New Composition Assistant offering several types of templates to start our composition. For this example, we’re going to start from scratch, so just click Cancel to make the Assistant go away.

Use File > New to create a new, empty composition. You see two windows: The one that looks like a checkerboard is called the viewer; and the other is the editor.

On the left side of the editor window, make sure Patch Library is selected. In Quartz Composer, a patch is an individual graphical element or process. Patches are the building blocks you use to make compositions. We’ll start this one with a cube. Look down the Name column in the Patch Library until you find the patch named Cube–it’s in the Renderer category. Double-click Cube to add a cube patch to the composition. Instantly, if not sooner, a box labeled Cube shows up in the editor. There’s also a cube showing in the viewer–you can’t see it, because it has no color or texture yet, but you can tell it’s there because it’s blotting out the grid background (Figure 2).


Figure 2. Our composition starts with a cube. We only know it’s there because part of the background is obscured in the viewer window.

Let’s be honest about this: our cube is totally boring right now. Why, it’s barely a cube at all. But if you take a look at the cube patch in the editor, you see that it has a bunch of values we can use to fill it that should make it far more interesting. Let’s start by putting something on the front of the cube. In the Patch Library, find Image Importer (it’s in the Generator category) and double-click to add one to the composition.

Note: when you’re adding a patch to your composition, there are various ways to find the patch you’re looking for. By default, the Patch Library is sorted by category. You might find it more useful to alphabetize the patch names–click the Name column to do that. If you know any part of the name of the patch or category, you can type text in the Search In Libraries field to get instant results. Note that some patches have a bullet in front of their names. The bullet indicates that these patches work best with graphics hardware that’s not present on the computer running Quartz Composer, so they will run slowly if used on this computer. (The alert you might have seen when you started up Quartz Composer was warning about this.)

Click the new Image Importer patch to select it. Click the Inspector button in the toolbar (you can also choose Editor > Show Inspector or press Command-I).

In the Inspector, click the pop-up menu and choose Settings.

Face Front

Now you need to find a nice picture to put on a cube face. Click Import From File and navigate to any image you want in almost any format, including JPEG, TIFF, PNG, TIFF, and PDF. For best results, pick an image that’s square or nearly so. If you can’t find any images you like, look in the current user’s Pictures folder. When you locate the image you want to use, double-click it. If you prefer, there’s a cool shortcut: Drag an image file and drop it into the Image Data area in the Inspector. The image you picked should appear in the Image Data area.

Now we’ll tell the cube to display the image you selected. In the editor, click the little circle next to the word Image in the Image Importer and drag to the circle next to Front Image in the Cube patch. You should see a spaghetti-like strand of yellow wire strung between the two circles or ports (Figure 3). Take a look in the viewer window–the cube now has the selected image on its face. It’s not so lame any more.


Figure 3. All my tubes and wires, careful notes, and antiquated notions.

One of the most powerful features of Quartz Composer is its ability to create compositions that don’t just sit there–they live, breathe, and move. To make your cube get active, you must change some of its settings repeatedly over time. In particular, if you change the rotation settings, the cube changes its orientation, and you see different parts of it. By changing the rotation values over and over, the cube spins. Quartz Composer includes a patch called an Interpolation that supplies an ever-changing stream of values. Find Interpolation in the patch library and double-click to add one to the composition.

Click the interpolation patch to select it, and then click Inspector to see its values. We want the cube to rotate by varying its orientation between 0 and 360 degrees, so we ask the interpolation to supply values that go from 0 to 360. In the Inspector, click the pop-up menu and choose Input Parameters. Leave Start Value at 0 and change End Value to 360. The Duration value determines how many seconds it takes to complete the interpolation. Set that value to 20. Leave the other values as they are.

Now that you have a source of values from 0 to 360, you need to supply those values to the cube for its rotation. Drag from the Result port of the Interpolation to the X Rotation port of the cube. Take a look at the viewer window. The cube is in motion! You should see the cube tumbling endlessly forward, all faces white except for the front, which still has an image on it. That’s pretty neat, but we’re just getting started.

Getting To Spin Alley

Because the cube is only changing its x-rotation, we never see its left and right sides. To fix that, we can spin the cube on its y-axis at the same time, and offset the z-rotation a bit (but not change it continuously). In the editor, drag another connection from the Results port, this time hooking it to the cube’s Y Rotation. Click the Cube patch, and then click the Inspector button. Go to the Input Parameters panel. In the Z Rotation field, type 90, and then close the Inspector. Now the cube is tumbling, and all six faces eventually come into view.

Quartz Composer is drawing the cube over and over again, but something is missing: You see only one frame of the cube animation at a time. What’s happening to the previous frames? As a development and debugging aid, Quartz Composer automatically erases the viewer before every redraw. This automatic erasing won’t happen when you use the composition outside Quartz Composer. To see what that will look like, choose Viewer > Disable Background Erasing and take a look at the viewer. You soon get a big smear of cubes everywhere it’s been drawn (Figure 4). That’s not what you want. To prevent this from happening, you need a patch that erases each old frame of the cube before drawing a new one. Find the Clear patch in the Patch Library and double-click to create one.


Figure 4. The cube draws over itself repeatedly and eventually creates a big ugly mess.

You’ve added the Clear patch, and now the viewer window is…completely black! Nice job, Picasso! What’s gone wrong? Take a look at the yellow numbers in the upper-right corner of the Cube and Clear patches. The number for Cube is 1, and Clear is 2. These numbers represent the rendering layer for each patch. Because the Clear patch was just added, it got rendering layer 2, the last layer in this composition. Quartz Composer draws compositions into an offscreen buffer, then moves the result onto the screen. Compositions are processed in order of their rendering layers. So each time through the composition, the cube is drawn (rendering layer 1), then cleared to black (rendering layer 2), then drawn on the screen! That’s why you’re seeing only a black screen in the viewer.

To fix this problem, we need to reverse the order: clear the screen first, and then draw the cube. To make this change, Control-click the title of the Clear patch and choose Rendering Layer. Now pick Layer 1. Note that the Rotating Cube’s layer automatically changes to 2, and in the viewer window, your cube is back with the background now cleared to black, just as nature intended.

Picture This

Sure, you’ve got a lovely rotating cube, but five of the faces are blank. That’s still some boring cube! We can make it better by putting things on the other faces, using various patches to show how cool Quartz Composer is. Start by adding an image from a Web page. Find the Image Downloader patch and double-click to add one. Open the Inspector, go to the Input Parameters panel, and type http://images.apple.com/home/2005/images/ipodfamilyphoto20050223.jpg into the Image URL field.

Connect the Image port of the Image Downloader patch to the cube’s Left Image port. The Web image should instantly appear on the right face of the tumbling cube. (If it doesn’t, double-check to make sure you typed the URL correctly, or type the URL of another image on the web.)

The next face is practical: it’s going to show the time of day. To make it, add three patches: System Time, Date Formatter, and Image With String. Run a wire from System Time to Date Formatter via their Time ports. Make a connection from Date Formatter to Image With String using their String ports. Finally, connect the Image output from Image With String to the Right Image port on the cube. Now you have the time of day on the right face of the cube.

The time display is kind of messy: it’s scaled and hard to read, certainly not up to our fancy-pants graphics standards. Let’s fix that. Click Image With String, then click Inspector, and go to the Settings panel. Change both the Horizontal and Vertical Alignment to Center. Pick a different font if you like. Click Fixed Dimensions (in pixels). Fill in an Image Size of 1024 by 1024, and a font size of 200. Ah, the time now looks a lot better.

Showtime

Wouldn’t it be cool if one of the cube faces continuously showed a QuickTime movie clip? Let’s do it. Add an Image With Movie patch to the composition and open the Inspector. Go to the Input Parameters panel and type the path to a QuickTime movie (for example, /Users/yourName/Documents/myMovie.mov, or download a movie trailer from www.apple.com/quicktime and then type its local path). Connect the Image With Movie patch’s Image output to the Cube’s Top Image input. Take a look at the viewer–you should see the movie playing on the cube’s top face as it rotates into and out of view. Awesome! Figure 5 shows the composition at this point.


Figure 5. The composition now has images on four faces (this picture shows three).

There are still two blank faces on the cube, but I’ll leave those to you and your creativity now that you have a feel for how it works. Here are some ideas you can use to dress up those faces:

Use a Host Info patch to display various bits of interesting and obscure information, such as the current user name, computer name, OS version, or CPU load.

Set the background color of the cube faces by using the Inspector to change the Front Color, Left Color, and so on.

Hook an Interpolation patch to an RGB Color patch to continually change the colors you put on the faces.

When you’re all done with the cube, it’s easy to make it into a screen saver. Just use File > Save As and navigate to the current user’s Library/Screen Savers folder. Save the composition into that folder. When you go to System Preferences and click Desktop & Screen Saver, you see your composition at the bottom of the list, available as an official screen saver. Click, select, and enjoy.

Note that when you install Tiger, it doesn’t create the user’s Library/Screen Savers folder by default. If you navigate there and find no such folder, you can click the New Folder button in the Save dialog to create it.

Like Disneyland, a Quartz Composer document is never truly finished as long as there is imagination left in the world. If you want to play more with Quartz Composer, here are a just a few of the many interesting features you might want to investigate:

Use a Lighting patch to get the nifty effect of shining a light on objects in your composition.

Check out the Clip Library in the editor window to add a pulsating Apple logo or shimmering background.

Add a Mouse controller to use the mouse to slide your objects around on the screen. This won’t work in a screen saver because moving the mouse deactivates the screen saver.

Grab a Random patch to feed random inputs to an object, such as the location values for a cube, to make it warp around the screen.

Tiger’s RSS Visualizer screen saver, built with Quartz Composer, uses patches that read RSS feeds and display them in a composition, among many other cool features. You can open RSS Visualizer in Quartz Composer and spend hours or days studying it. If you do, you’ll get a strong education in the features of Quartz Composer.

For more ideas about what you can do with Quartz Composer, check out the folder at /Developer/Examples/Quartz Composer. Quartz Composer is an amazing tool for creating beautiful images without any programming. Enjoy exploring it – but don’t forget to go back to your regular life from time to time.


Scott Knaster lives a glamorous life that consists mostly of sitting in a chair and typing on a keyboard. Scott recently completed his latest book, Hacking Mac OS X Tiger, to be published in July by Wiley. This article is based on material in that book. Scott is a recovering Quartz Composer addict.